(A) Home Inleiding: » (66) Hoe kan je van jezelf houden.

Het is lastig om goed te verwoorden hoe belangrijk het is om van jezelf te houden.                                     Van jezelf houden is de basis van een gelukkig en positief leven. En het mooie is, je hoeft er niets speciaals voor te doen, je kunt gewoon direct beginnen.  Gewoon NU!                                                           Dit is nu het juiste moment om van jezelf te gaan houden. 

Kijk in de spiegel en zie echt wie daar staat. Kijk goed in je ogen, peil de diepte van je ziel.                     Jij bent zoveel meer dan alleen je lichamelijke verschijning. 

Accepteer de gebreken, het feit dat je niet volmaakt bent en accepteer de liefde die je wel bent. Niemand is perfect in deze wereld en niemand zal dat ooit zijn. Het is oké om niet perfect te zijn.           Stop met kritiek te uiten op jezelf over elk klein detail. Het is een verspilling van tijd en energie om jezelf steeds neer te halen. Het levert alleen maar nog meer negativiteit op.

Focus op de goede dingen in je leven, je positieve eigenschappen en de lichamelijke kenmerken waar je wel blij mee bent. Bouw aan een fundering van positiviteit. Mensen zien altijd datgene aan jou wat jij in jezelf ziet. Dus focus in op de goede en het mooie. Dat is wat je uiteindelijk uitstraalt naar de wereld. Dat is het ‘plaatje’ wat anderen zien.

Van jezelf houden is de basis, pas daarna kun je aan de slag met de ontwikkeling van relaties met anderen. Veel mensen gaan op zoek naar een relatie om de leegte in zichzelf op te vullen. Een ander kan enkel aanvullen, nooit ‘opvullen’. Het opbouwen en onderhouden van een goede relatie met jezelf is moeilijk, maar cruciaal, want: levenslang!

Als je weinig zelfvertrouwen hebt, een negatief zelfbeeld en/of weinig eigenwaarde ervaart, dan ontbreekt het je zeer waarschijnlijk aan voldoende zelf liefde. Je geest kan zo vertroebeld zijn met saboterende gedachten, dat houden van jezelf niet meer vanzelfsprekend voor je is.

Zoals al vaker is geschreven: waar je, je op focust dat groeit. Als je niet van jezelf houdt, vertel je eigenlijk tegen het universum dat je het niet waard ben om van te houden. Dat is wat jij uitzendt.

Al jouw negatieve gedachten over jezelf doen erg zijn best om te manifesteren! En dat is dus meteen het goede nieuws; dat proces kun je ook omkeren met het tegenovergestelde als resultaat! Van jezelf houden betekent meteen meer liefde in je leven! Pas als je, je bewust bent dat het je ontbreekt aan voldoende zelf liefde, pas dan kan je de keuze maken om hier actief aan te gaan werken.

Jij bent net zoveel waard als ieder ander. Niet meer, maar zeker ook niet minder!                                   Dus stop onmiddellijk met jezelf te classificeren als een middenmoter en gun jezelf de plek in de stralende zon die je verdient. Denk maar aan een bloem, deze moet ook eerst water hebben om te groeien. Leer om jezelf te koesteren in elk opzicht.

Maar hoe doe je dat nou?                                                                                                                                             Hoe geef je, je gevoel van eigenwaarde een boost?                                                                                               En hoe doe je dat nou eigenlijk, houden van jezelf?

Hieronder een aantal die zeer bruikbaar zijn, en waarvan je denk dat ze ook voor jou ondersteunend zullen zijn:  17 tips om van jezelf te houden:

(1) Kijk in de spiegel en word verliefd op jezelf.
Vertel je spiegelbeeld eens hoe geweldig je bent. Zeg eens hardop wat je mooie en goede kwaliteiten zijn. Ja, iedereen heeft er veel van! Accepteer je tekortkomingen.                                               Leer van je fouten, maar laat ze je niet achtervolgen.

(2) Elimineer zelfkritiek.
Geef jij jezelf vaak op je kop voor de kleinste dingen? Is er een klein stemmetje in je hoofd, dat vaak verteld dat je niet goed genoeg bent, want je bent dom etc.? Als je vaak kritiek hebt op jezelf, onderneem dan actie om dit te veranderen. Buig het om in positieve zin.  Als je een fout hebt gemaakt zeg dan bijvoorbeeld: (je eigen naam) dat was niet slim van je maar het is knap dat je actie hebt ondernomen en hier heb je weer van geleerd”.

(3) Wees vriendelijk en positief.
Mijn hele persoonlijke ontwikkeling en het bouwen aan meer zelfvertrouwen is begonnen met het leren positief te denken. Jouw liefde voor jezelf groeit wanneer je begint met vriendelijk te zijn voor jezelf en positief te denken over jezelf. De waardering voor jezelf zal dan steeds meer groeien. Maak er een gewoonte van om je zelf regelmatig een schouderklopje te geven.

(4) Erken je inspanning.
Het gaat niet om winnen of succes te hebben in alles wat je doet. Wat dacht je van de inspanning die je doet? Erken dat je, je best hebt gedaan zelfs als het resultaat niet is wat je ervan had verwacht.     Niet alleen het resultaat telt, ook de weg ernaar toe doet er toe.                

(Tip: Heb geen verwachtingen: het is prima om een doel of uitkomst voor ogen te hebben.             Maar laat ruimte voor het proces. De uitkomst is vaak anders dan je verwacht, maar daardoor zeker niet altijd ‘minder’, alleen anders. Laat die ‘speelruimte’ vrij en je zult veel minder vaak teleurgesteld zijn)

(5) Laat je zorgen los.
Het is afschuwelijk om je leven te leiden terwijl je, je constant zorgen maakt over wat er zou kunnen gebeuren. Waar je, je op focust dat groeit. De negatieve energie die je verspreidt is enorm!  Dus in plaats van je zorgen maken, kun je beter aandacht besteden aan alles wat goed gaat. Denk in oplossingen in plaats van  rampscenario’s. Kom je er niet uit, laat het dan aan het universum over. Dingen zullen gaan zoals ze bedoeld zijn en vertrouw erop dat alles uiteindelijk goed komt.

(6) Vertrouw op jezelf.
Heb vertrouwen in jezelf. Weet dat het mogelijk is om dingen op eigen kracht te veranderen. Visualiseer wat je wenst in jouw leven. Concentreer je op het gevoel dat je dat oplevert.                       Dat is het gevoel waarmee je, je leven vorm geeft.

(7) Vergeef jezelf.
Je hebt misschien in het verleden “fouten” gemaakt. Fouten die je jezelf aanrekent en nog steeds met je meedraagt. Daarmee doe je jezelf tekort. Je kan je er behoorlijk ‘minderwaardig’ door voelen ten op zichtte van anderen. Niet nodig. Vergeef jezelf! Iedereen maakt fouten, dat is volkomen menselijk. Bied je excuses aan als het nodig is, koester de ervaring als een levensles en ga door met je leven.

(8) Wees eerlijk naar jezelf.
Oprecht van jezelf te houden betekent eerlijk kijken naar je gevoelens. Ben je tevreden, erken de vreugde. Ben je verdrietig, erken het verdriet. Kijk oprecht naar je gevoelens. Lieg niet tegen jezelf.       Ze mogen er allemaal zijn. Vreugde en verdriet, boosheid en liefde, angst en optimisme, hebben allemaal bestaansrecht. Begraaf ook je negatieve gevoelens niet. Als je erkent wat je voelt is dat pure erkenning van jezelf. Je gevoelens vertalen je gedachten, laat ze je gids zijn. Op je gedachten heb je wel invloed. Als je vastzit in negatieve gevoelens, onderzoek dan je gedachten. Is het waar wat ze je vertellen? Kun je er andere, positievere en liefdevollere gedachten voor in de plaats zetten?

(9) Gebruik elke dag positieve affirmaties.
Affirmaties kunnen helpen je zelfvertrouwen te vergroten. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: “ik hou van mezelf en accepteer mezelf volledig zoals ik nu ben.” En “ik ben goed genoeg zoals ik nu ben”.                 Of “ik doe mijn best en dat is voldoende”.

(Wat is affirmatie: Een affirmatie is een bewust gekozen (positieve) gedachte die je in je bewustzijn plaatst met als doel een gewenst resultaat te krijgen. Het is een uitspraak over jezelf waarvan jij wilt geloven dat deze waar is. Deze uitspraak denk, zeg, schrijf of lees je meerdere malen per dag.)

(10) Dankbaarheid.
Ben dankbaar voor de persoon die je bent. Ik heb geen leuke jeugd gehad maar ik ben nu dankbaar voor wat ik heb meegemaakt, want anders was ik niet de persoon geworden die ik nu ben. Iedere ervaring vormt je. Goed en slecht zijn slechts allebei keerzijden van dezelfde medaille. Aan je verleden kun je niets veranderen, door dankbaar te zijn voor wat het je uiteindelijk wel brengt, wordt het verleden niet een loden last maar een zegening, ongeacht wat er gebeurd is.

(Twintig jaar vanaf nu zul je meer teleurgesteld zijn over de dingen die je niet gedaan hebt dan degene die je deed. Zeil weg uit de veilige haven. Vang de passaatwind in de zeilen.   Ga verkennen. Droom. Ga ontdekken.)

(11) Boost je zelfvertrouwen.
Zoek bewust naar mogelijkheden die je kunnen helpen bij het verbeteren van je gevoel van eigenwaarde. Iedereen bezit talenten en uitgesproken vaardigheden. Bijvoorbeeld, als je bijzonder goed bent in communiceren, maak dan meer tijd vrij om je vaardigheden uit te breiden en van te genieten. Erken dat je deze vaardigheid hebt, bagatelliseer het niet, en het vergroot je gevoel van eigenwaarde.

(12) Ontspannen.
Gun jezelf de ruimte om pauzes te nemen. Pauzes maken dat je actieve momenten productiever zijn. Je lichaam en geest hebben herstelmomenten nodig. Besteed aandacht aan je gezondheid. Goed zorgen voor je lichaam is ook van jezelf houden. En als je van jezelf houdt zal het je geen moeite kosten om goed voor je lichaam te zorgen. Vul je tijd eens met rust, stilte, rustgevende muziek of maak een wandeling in de natuur en geniet van de schoonheid ervan. 

(13) Plezier hebben.
Injecteer wat plezier in je leven. Het leven is bedoeld om plezier te hebben. Neem het leven en jezelf niet altijd zo serieus (je overleefd het toch niet!). Als je zo over het leven kunt denken dan zal je automatisch ontspannen en stoppen met je zorgen maken en/of piekeren over dingen die er niet toe doen of waar je niets aan kunt veranderen.

(14) Zorg voor je lichaam.
Het is belangrijk dat je jezelf versterkt met de juiste voeding, rust en voldoende lichaamsbeweging.       Je lichaam is je tempel, je voertuig door het leven, en het is je plicht het te behandelen met respect, liefde en zorg. Jouw lichaam moet je hele leven lang mee en je kunt het niet vervangen. Uit onderzoek is gebleken dat gebrek aan zelf liefde vaak een oorzaak is van aandoeningen zoals eetstoornissen, obesitas, verslavingen, depressies etc. “Zorg goed voor je lichaam. Het is de enige plek waar je moet leven. ”

(15) Leer om schoonheid te zien.
Wanneer je leert om schoonheid te zien in alles, zie je ook de schoonheid in jezelf. Geniet van de fluitende vogels. Stop gewoon eens als je jonge eendjes ziet, ruik aan een bloem, geniet van de ondergaande zon en de mooie tinten ervan in de lucht. Dwing jezelf om echt te kijken, in plaats van in gedachten van het één naar het ander te rennen. Neem de tijd om rond te kijken en ervaar met al je zintuigen.

(16) Liefde is niet een gevoel maar een keuze.
Maak gewoon de keuze om van jezelf te houden. Je bent het waard. Je hoeft niet eerst aan allerlei voorwaarden te voldoen. Je bent goed genoeg zoals je bent, niemand kan beter ‘jij’ zijn dan jijzelf. Hoe meer je van jezelf houdt, hoe gemakkelijker het voor je zal zijn om je hart te openen voor andere mensen in je leven. Maak die keuze om van jezelf te houden.

(17) Zoek iets wat je leuk vindt aan jezelf en maak het bekend aan jezelf.
Om je zelfvertrouwen te vergoten kun je een vaardigheid of talent dat je goed beheerst uitbouwen en delen met de wereld. Om je zelfbeeld op te vijzelen kun je eens zoeken naar die karakter eigenschappen die je leuk vindt aan jezelf en deze wat actiever op de voorgrond zetten.  Om je eigenwaarde te laten toenemen, stop je onmiddellijk met jezelf te vergelijken met anderen. Voortaan ben jij liefdevol en begripvol naar jezelf, net zoals je dat zou zijn voor je kind of liefste vriendin.

Besef dat zelf liefde uit jezelf komt en van niemand anders. Als je wacht op de liefde van een man/vrouw of een vriend(in), om jezelf te bewijzen dat je de moeite waard bent, dan krijg je niet de liefde die je nodig hebt. De persoon die je de meeste liefde kan geven dat ben JEZELF! Het is als een doodlopende weg als je wacht totdat iemand anders dat voor je doet. Dus neem NU de stap om jezelf lief te hebben.

Vraag aan jezelf: ‘wat heb ik nu nodig? En voldoe aan deze behoeften, zonder schuldgevoel.               Als jij dat nodig hebt is het helemaal oké.

Ter afsluiting zou ik willen zeggen dat als er mensen zijn die je naar beneden halen en die je pijn doen en/of hebben gedaan, dat meer zegt over diegene die dat doet dan over jou als persoon. Laat jouw gevoel van eigenwaarde nooit afhankelijk zijn van de mening van andere mensen. Dat is maar een mening, gebaseerd op een onvolledig beeld van jou.

Het is nooit, maar dan ook nooit, te laat om jezelf lief te hebben.

Wat je verleden ook is, hoe je omstandigheden nu ook zijn. Jouw toekomst is aan jou. Als jij er nu voor kiest om jezelf te accepteren zoals je bent en onvoorwaardelijk te houden van al je talenten, je eigenaardigheden, je unieke uiterlijke kenmerken en alle liefde die je te geven hebt.                               Dan schrijf jij een hele mooie, liefdevolle toekomst voor jezelf.

Geluk betekent van jezelf houden en je minder druk maken om de waardering van anderen.